Onze reis 9 - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van JanenGekePanama - WaarBenJij.nu Onze reis 9 - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van JanenGekePanama - WaarBenJij.nu

Onze reis 9

Door: Geke

Blijf op de hoogte en volg

18 Oktober 2017 | Guatemala, Guatemala-stad

Onze reis 9

Zaterdag 14 oktober

Costa Rica
Puerto Caldera
Puntarenas

Dit was een bijzondere dag !
Begon met fikse vertraging en eindigde ook met fikse vertraging !
Zoals eerder gemeld hadden we nogal vertraging door onze late aankomst en toen ook nog door de komst van die Noorse cruiser.
In een ellenlange sliert van mensen werden we door het schip geleid om van boord te komen vanmorgen.
We gingen uiteindelijk pas tegen twaalven van boord.
De mensen die een excursie geboekt hadden baalden vreselijk en daarom werd bepaald dat we een uur later aan boord mochten komen : In plaats van half zes half zeven.

Wij wandelden over de lange smalle pier naar het dorpje.
Er waren weer veel kraampjes met souvenirs en kleding en sieraden.
Het dorpje zelf stelde niks voor.
We bestelden een biertje in een "hotel", wij zouden het geen hotel durven noemen.
Het had niet eens buitenmuren.
Maar het had wel WiFi en ik heb het vorige verslag hier vandaan gestuurd.

Toen ik aan het appen was met de kinderen kreeg ik opeens een berichtje binnen van René, Jan zijn broer.
Hij heeft vanmiddag in Lemmer een hartinfarct gehad en ligt nu in het MC Leeuwarden waar een stand is geplaatst.
Het gaat gelukkig goed met hem (zegt hij).
Maar dat was wel even schrikken !

Jan en ik zijn later weer terug gegaan naar de boot, B en W zijn nog wat langer gebleven en B heeft een mooie hanger met bijpassende armband gekregen.

Na de lunch hebben we een optreden bekeken van een groep dansers met drummers op de pier.

Happy hour in het kraaiennest en daarna gingen we kijken hoe de laatste mensen binnendruppelden. Dat duurde wel erg lang ! Wat bleek ? Na half zeven misten we nog 265 mensen ! Er was een ongeluk gebeurd (twee doden) en de politie kon de weg niet vrijgeven.
Om een lang verhaal kort te maken :
We zijn meer dan twee uur te laat vertrokken.
Dat houdt in dat we die uren wel moeten inhalen willen we maandagmorgen op tijd zijn voor de eerste sluis in het Panamakanaal.

Na het diner (met koude bananensoep) hebben we de formulieren ingevuld voor de ontscheping en daarna zijn we naar het theater gegaan voor een show van de "huis"dansers en zangers : 1000steps.
Een prachtige voorstelling !
Vannacht de klok weer een uur vooruit.

Zondag 15 oktober

Een zeedag.
Maar een zeer gevulde !
Na het ontbijt naar de juwelier want we konden onze sieraden laten schoonmaken.
Daarna een ronde door de keuken.
Hadden we al eens eerder gedaan, maar het blijft interessant en indrukwekkend hoe hard daar wordt gewerkt.
Een geolied logistiek gebeuren.
Daarna naar een documontaire over het ontstaan van het Panamakanaal :
Een buitengewoon archief aan foto's en beelden, interviews met kanaal arbeiders en verhalen over het leven in die kanaal zone.

Daarna lunch.

En meteen door naar een andere film over het Panamakanaal :
"A man, A plan, A canal".

Vandaar naar de High Tea.
En die werd weer gevolgd door Happy Hour.
Toen hadden we een uurtje "rust" om ons te verkleden voor het galadiner.
Jan en ik werden door de fotograaf "gepakt", ben benieuwd.
Het diner was (weer) heerlijk.
's Avonds was er een entertainer met muziek, weer begeleid door "onze" musici.
Een zeer gevulde dag !

Maandag 16 oktober

HET PANAMAKANAAL
De klapper van de reis (verwachten we).

We hoorden dat we maandagmorgen half acht door de eerste sluis konden.
Ons werd geadviseerd vanaf half zeven paraat te zijn en de voorplecht(en) zou(den) vanaf zes uur open zijn.
Ik had er onrustig van geslapen.
Bang me te verslapen was ik voor half zes al klaar wakker en toen ik kwart voor zes de deur uitstapte stond onze gang al vol met mensen onderweg naar "onze" voorplecht.
Gauw kopje thee gehaald en verkend waar we straks het beste konden staan.
Met de verrekijker en camera paraat stonden we op het mooiste plekje van het schip !
Het eerste dat we zagen was Panama stad
met veel en hoge wolkenkrabbers.
Toen de sluis in.
Het is inderdaad een ervaring dat je dan met dat grote schip in drie stappen 25 meter omhoog wordt gebracht.
De kapitein geeft alles uit handen en je wordt met sleepboten en een soort locomotiefjes aan de kant voort getrokken.
Dan vaar je een stuk over het (gemaakte) meer in het midden en daarna ga je via drie sluizen terug naar het niveau van de Caribische Zee en Atlantische Oceaan.
Vooral dankzij de twee films van gister sprak het mij erg aan.
Ik heb wel honderd foto's gemaakt.
Jan vindt het technisch zeer interessant en legt aan iedereen uit hoe het werkt.
Bij de maak zijn 25.000 mensen omgekomen, 20.000 bij de Fransen en 5000 bij de tweede poging (Amerika).
Het kanaal is 80 km lang en we doen er ongeveer negen uur over.
We zien rondom onherbergzaam gebied !
Mangrove achtig langs de kanten.
Een zeer interessante vaart !

Toen we uit de laatste sluis kwamen hebben we gezellig thee gedronken met wat lekkers erbij en later nog een stukje pizza.

Nu onderweg naar Aruba.
Morgenochtend acht uur komen we aan.
Vanavond eerst eten en daarna naar het concert van een harpiste. Benieuwd.
#(Concert viel tegen !)
Morgen hopen we weer internet te vinden.
Benieuwd hoe het met René is !
We proosten op zijn herstel bij elk glaasje wijn dat we drinken.
En steeds al "op het leven", zoals we van Hanneke meegekregen hebben.

Dinsdag 17 oktober.

Och heden, nu heb ik me vergist !
We hebben eerst nog een zeedag voor we in Aruba arriveren.
Ik ben de dag lekker vroeg begonnen met zwemmen.
Daarna om negen uur naar een lezing over dolfijnen van mr Palmisano.
We waren om elf uur uitgenodigd voor een brunch met de kapitein.
Nou, de kapitein hebben we nauwelijks gezien en gehoord, maar de brunch was heerlijk !
Daarna was er een film van de BBC, "The making of", fantastisch !
Vanmiddag zijn we naar een linedance les geweest (alleen gekeken !!) en daarna kregen we een high tea geserveerd.
En toen volgde het "happy hour" weer.
We hebben het zó goed hier !
We zijn niet buiten geweest vandaag : veel te warm en ook te veel wind.
Na het eten was er een optreden van een komiek maar dat kon mij niet bekoren.
Ben naar de hut gegaan en heb René een Bokwerder brief geschreven.
Benieuwd hoe het met hem gaat.

Nu morgen Oranjestad.
Daar hoop ik dit (lange, sorry) verslag te kunnen versturen.
En weer even contact met het thuisfront na vier dagen onbereikbaar.

  • 18 Oktober 2017 - 21:49

    Frank En Hannie:

    Wat een interessante reis maken jullie toch en wij varen in gedachten met jullie mee.
    Hier en daar wat pech gevalletjes onderweg maar je maakt dan ook wat mee en hebt veel te vertellen als jullie weer thuis zijn. Inmiddels door het Panamakanaal gevaren met zijn vele sluizen, een van de doelen van jullie reis. Jan zal wel genoten hebben van alle technische hoogstandjes. Nu lekker naar de Cariben en genieten van Aruba.
    Veel plezier nog deze laatste week.
    Lfs, Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Oktober 2017

Onze reis 10

18 Oktober 2017

Onze reis 9

14 Oktober 2017

Onze reis 8

12 Oktober 2017

Onze reis 7

11 Oktober 2017

Onze reis 6

Actief sinds 05 Okt. 2017
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 7130

Voorgaande reizen:

22 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Oktober 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

25 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

25 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

25 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

23 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

23 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

22 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

22 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

05 Oktober 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: